Logg inn

Getynet ID - Enkel login til mange tjenester
  Identifisering

Infosider

Velkommen til Kastellet Borettslag

Generell info om Kastellet Borettslag

Publisert 07-11-2022

Velkommen til oss                     
Generell informasjon
Dugnad                                             
Container                                                           
beboermøte                                                                                                                         
Maling/Beis                                      
Brannsikkerhet                                
Installasjon av ildsted                   
Bruk av kjeller                                 
Kjølebod
Endring av eksteriør                       
Bruk av balkong                              
Blomsterkrukker utenfor oppgangen                                        
Søppel/Papir                                     
Digital TV                                          
Parkeringsplass                               
Trappeoppgang og postgang         
Bod og utleie av bod                       
Trappevask                                        
Tette avløp                                       
Nye sluk på badet                             
Navn på ringeklokke og postkasse
Vaskeriet
Ventilasjon
Problemer med nøkkel eller lås    
Rabatter på varer og tjenester     
Oppslagstavlen                                
 e-post og eget nettsted                  
Saker og klager                               
  Velkommen til oss
Styret ønsker deg/dere velkommen til oss i Kastellet borettslag. Vi ønsker med dette skrivet å informere om hvordan det er å bo i lag og legger også ved våre husordensregler og vedtekter.
Generell informasjon
Dugnad
Borettslaget gjennomfører en dugnad om våren.

Container
Det bestilles container ved dugnad og ev. ved behov.

Beboermøte
Styret gjennomfører beboermøte en gang i året. Det avholdes samme dag som generalforsamlingen. Ellers avholdes beboermøter ved behov.

Maling og Beis
Under enkelt vedlikehold inngår brun bei
 
 

 
Brannsikkerhet
Styret ønsker å trekke frem noen punkter som kan være verdt å tenke igjennom.
 
    • Røykvarslere i leilighetene er optiske med 10 års garanti og blir byttet ut av borettslaget.
    • Hver leilighet skal være utstyrt med et brannslukningsapparat på 6 kg. Brannslukningsapparatet bør være lett tilgjengelig om natten og gjerne plasseres på soverommet.
    • Sikringsskap i oppgangene skal ikke være åpne, disse skal låses.
    • Gass, parafin og annet brennbart materiale skal ikke oppbevares i kjelleren utover det som er tillatt i forskriftene.
    • Om det mot formodning skulle begynne å brenne i blokken bør beboere gå ut på balkongen hvis hovedinngangen er blokkert. Står man på balkongen bør man ringe brannvesenet og si ifra om hvor man er.




Installasjon av ildsted
Når man går til anskaffelse av vedovn eller peis skal dokumentasjon på at dette er installert korrekt leveres styret. Det er også viktig å passe på at de som installerer ovnen tømmer sotluken i kjelleren etter at installasjonen er fullført.
Bruk av kjeller
Det skal ikke oppbevares ting på fellesområder som ikke er merket for dette.
Det er også etter vedtak på generalforsamlingen ikke lov til å ha elektriske artikler i bodene.  Står det likevel ting i fellesbodene, kan dette bli kastet uten forvarsel.
Frysere og lignede er ikke tillatt å ha i private boder.
Endring av eksteriør
All endring av eksteriør meldes styret. Med dette menes bytte/endring av markiser, utforming/bygging av plattinger i 1. etasje, samt rekkverk.
Vi har en mal for hvordan ny platting skal utformes. Denne finnes tilgjengelig fra styret på forespørsel.

Ved oppsett av markise skal fargekode på duk være 407/52.
Bruk av balkongene
Flere av beboerne i 1. etasje har terrasser som er større enn de opprinnelige. Ved regnskyll og vask av de overliggende balkonger vil det derfor kunne renne vann ned på disse terrassene. Vi ber dere derfor om å vise hensyn og ta en titt over balkongkanten for å se om at det ikke er en klesvask eller et dekket middagsbord dere er i ferd med å sende vaskevannet ned på.

Viktig: Blomsterkasser skal henges på innsiden av balkongen.

Når det gjelder grilling på balkongene og terrassene er det kun elektrisk grill og gassgrill som er tillatt.

Paraboler skal ikke fastmonteres i eksteriør og ikke stikke ut over balkongkanten.

VIKTIG: Beboerne må påse at avløpene fra balkongen er åpne. Disse må med jevne mellomrom gjøres rene. Tettes disse vil balkongen fungere som et badekar.
Beboere i 4.etasje må huske at luke i gulv ikke må tildekkes da dette er rømningsvei ved brann.


Søppel/Papir
All søppel skal i poser, bruk solide poser og knyt dem ordentlig. Flytende avfall skal ikke kastes i sjakten.
Papp og papiravfall skal kastes i papircontainerne.
NB! Husk matavfall i grønne poser, husk to knuter på posen.
Glass og metall skal leveres i egne containere.

Digital TV
Borettslaget er knyttet opp mot Telia. Ønsker du andre kanalpakker, evt. en opptaks boks, kan dette ordnes ved å kontakte Telia

Parkeringsplasser
Det finnes totalt 114 parkeringsplasser inntil blokken. Dette er faste plasser som det betales ekstra leie for av leietakeren. Disse plassene følger ikke leiligheten ved salg. Beboer kan bruke motorvarmer, men ikke kupévarmer. Fungerer ikke strømuttaket, ta kontakt med Styret.

Da det ikke er så mange gjesteparkeringsplasser i borettslaget anbefaler vi at disse ikke benyttes til oppbevaring/lagringsplass for biler, hengere etc.

Trappeoppgang / postgang
Det er kun barnevogn og rullator som kan plasseres under trappeoppgang og i postgang. Sykler skal plasseres i sykkelbodene, ikke under trappen!
I noen oppganger er det problemer med oppsamling av reklame. Reklamemateriell skal ikke oppbevares/kastes her, men kastes i papircontainerne eller tas med opp i leiligheten. Mengder av papir er en brannfelle!

Bod og utleie av bod
Det er knyttet tre boder til hver leilighet i tillegg til felles boder. I tillegg til dette finnes det sykkelboder og andre oppbevaringsrom. Er du usikker på hvilke boder som tilhører din leilighet, kan du kontakte styret.

Styret har også frigjort noen større boder for utleie. Dette betyr at du kan leie en bod i en kortere periode for oppbevaring av diverse.
Vi har to boder i kjelleren, en liten og en stor, (oppg. 48 og 82) og vi har to oppbevaringsrom i 1. etasje. (oppg. 64 og 76). Spørsmål om pris og hvilke boder som er ledige kan rettes styret. Den maksimale leietiden er satt til 3 måneder, leietid utover dette skal forhandles med styret.

Trappevask
Trappevask av oppganger er satt bort. Dette betyr at ingen av beboerne har plikt til å vaske trapp eller andre fellesarealer. Har du klager på vasken kan du henvende deg til styret.
Hund og oppussing av leilighet kan medføre at trappene blir ekstra tilsmusset, vennligst ta ansvar for dette selv og rydd opp.

Tette avløp
Ved tette avløp på kjøkken eller baderom anbefales det å benytte Jif avløpsåpner eller klorin. Forsøk også å skru av og rense vannlåsen under utslagsvasken. Det anbefales ikke å bruke Plumbo eller tilsvarende produkter, da disse kan hardne rørene og gjøre forholdene verre enn de var.
Om forholdene ikke bedrer seg kontakt rørlegger for videre hjelp.

Det anbefales at du hver måned renser sluk(ene) du har på badet. Dette gjør at vannet renner lettere og at det ikke blir vond lukt i leiligheten.


Alle beboere er selv ansvarlig for innvendige rør i leiligheten og det anbefales å stake rørene 1 – 2 ganger pr år.

Nye sluk på badet
Om du ønsker å rehabilitere badet ditt kan du kontakte styret med hensyn til skifte av sluk.

Navn på ringeklokker og postkasser
Du kan få endret navn på ringeklokken din ved å henvende deg skriftlig til styret.
Navneskilt til postkassen kan du bestille på postkontoret. oppgang 56 eller send oss en e-post: styret@kastelletbrl.no

Vaskeriene
Kastellet borettslag har 6 gratis vaskerier i blokken. Tilbakemelding fra mange beboere er at ikke alle rydder/vasker etter seg. Alle som bruker vaskeriet har ansvar for at det er rent og ryddig etter bruk. Er søppelposen full, så er det lov å kaste denne og sette i ny pose. Da vi også har en del allergikere i blokka, skal husdyr aldri oppholde seg i vaskeriene.
Vaskeriene er kun for borettslagets beboere, vasketid kan ikke leies ut til andre!

Ventilasjon i leilighetene
Det er viktig med god ventilasjon og lufting av leilighetene. Dette vil være med på å forhindre fukt, soppdannelse, råtne vinduer og lignende.
Det er ikke lov å installere elektriske vifter på bad og på kjøkken kun avtrekksvifte med kullfilter ikke tilkoblet luftekanal. 
Problemer med nøkkel, lås eller porttelefon
Har du problemer med nøkkel, lås eller porttelefon skal du henvende deg til styret. Om du trenger ny nøkkel må nøkkelnummer og leilighetsnummer sendes styret. Dette må vi ha før vi bestiller ny nøkkel.


Oppslagstavlen
På oppslagstavlen i postgangen henger det en liste over når styret avholder styremøter og hvem som har ansvar for hva i blokka. I forkant av hvert møte er det spørrehalvtime hvor det er mulig å stille spørsmål til styret.



E-post og nettsted
Styret har opprettet et eget nettsted for Kastellet borettslag: kastelletbrl.no
Siden skal brukes som informasjonsportal i tillegg til infoskrivene som kommer årlig. For pålogging til denne siden kan du ta kontakt med boalliansen.

Styret har e-postadresse som kan benyttes til alt av spørsmål og henvendelser: styret@kastelletbrl.no.

Tilbakemeldinger til Styret
Har du tilbakemeldinger eller saker du brenner for, ta skriftlig kontakt med oss. Vi er åpne for ideer og ønsker å høre fra deg som beboer.

Saker og klager
Alle saker og klager som skal behandles av styret må foreligge skriftlig. Husk å få med telefonnummer som vi kan nå deg på om vi behøver å ta kontakt.

Hilsen
Styret
 

Generell info om Kastellet Borettslag

Publisert 07-11-2022

Velkommen til oss                     
Generell informasjon
Dugnad                                             
Container                                                           
beboermøte                                                                                                                         
Maling/Beis                                      
Brannsikkerhet                                
Installasjon av ildsted                   
Bruk av kjeller                                 
Kjølebod
Endring av eksteriør                       
Bruk av balkong                              
Blomsterkrukker utenfor oppgangen                                        
Søppel/Papir                                     
Digital TV                                          
Parkeringsplass                               
Trappeoppgang og postgang         
Bod og utleie av bod                       
Trappevask                                        
Tette avløp                                       
Nye sluk på badet                             
Navn på ringeklokke og postkasse
Vaskeriet
Ventilasjon
Problemer med nøkkel eller lås    
Rabatter på varer og tjenester     
Oppslagstavlen                                
 e-post og eget nettsted                  
Saker og klager                               
  Velkommen til oss
Styret ønsker deg/dere velkommen til oss i Kastellet borettslag. Vi ønsker med dette skrivet å informere om hvordan det er å bo i lag og legger også ved våre husordensregler og vedtekter.
Generell informasjon
Dugnad
Borettslaget gjennomfører en dugnad om våren.

Container
Det bestilles container ved dugnad og ev. ved behov.

Beboermøte
Styret gjennomfører beboermøte en gang i året. Det avholdes samme dag som generalforsamlingen. Ellers avholdes beboermøter ved behov.

Maling og Beis
Under enkelt vedlikehold inngår brun bei
 
 

 
Brannsikkerhet
Styret ønsker å trekke frem noen punkter som kan være verdt å tenke igjennom.
 
    • Røykvarslere i leilighetene er optiske med 10 års garanti og blir byttet ut av borettslaget.
    • Hver leilighet skal være utstyrt med et brannslukningsapparat på 6 kg. Brannslukningsapparatet bør være lett tilgjengelig om natten og gjerne plasseres på soverommet.
    • Sikringsskap i oppgangene skal ikke være åpne, disse skal låses.
    • Gass, parafin og annet brennbart materiale skal ikke oppbevares i kjelleren utover det som er tillatt i forskriftene.
    • Om det mot formodning skulle begynne å brenne i blokken bør beboere gå ut på balkongen hvis hovedinngangen er blokkert. Står man på balkongen bør man ringe brannvesenet og si ifra om hvor man er.




Installasjon av ildsted
Når man går til anskaffelse av vedovn eller peis skal dokumentasjon på at dette er installert korrekt leveres styret. Det er også viktig å passe på at de som installerer ovnen tømmer sotluken i kjelleren etter at installasjonen er fullført.
Bruk av kjeller
Det skal ikke oppbevares ting på fellesområder som ikke er merket for dette.
Det er også etter vedtak på generalforsamlingen ikke lov til å ha elektriske artikler i bodene.  Står det likevel ting i fellesbodene, kan dette bli kastet uten forvarsel.
Frysere og lignede er ikke tillatt å ha i private boder.
Endring av eksteriør
All endring av eksteriør meldes styret. Med dette menes bytte/endring av markiser, utforming/bygging av plattinger i 1. etasje, samt rekkverk.
Vi har en mal for hvordan ny platting skal utformes. Denne finnes tilgjengelig fra styret på forespørsel.

Ved oppsett av markise skal fargekode på duk være 407/52.
Bruk av balkongene
Flere av beboerne i 1. etasje har terrasser som er større enn de opprinnelige. Ved regnskyll og vask av de overliggende balkonger vil det derfor kunne renne vann ned på disse terrassene. Vi ber dere derfor om å vise hensyn og ta en titt over balkongkanten for å se om at det ikke er en klesvask eller et dekket middagsbord dere er i ferd med å sende vaskevannet ned på.

Viktig: Blomsterkasser skal henges på innsiden av balkongen.

Når det gjelder grilling på balkongene og terrassene er det kun elektrisk grill og gassgrill som er tillatt.

Paraboler skal ikke fastmonteres i eksteriør og ikke stikke ut over balkongkanten.

VIKTIG: Beboerne må påse at avløpene fra balkongen er åpne. Disse må med jevne mellomrom gjøres rene. Tettes disse vil balkongen fungere som et badekar.
Beboere i 4.etasje må huske at luke i gulv ikke må tildekkes da dette er rømningsvei ved brann.


Søppel/Papir
All søppel skal i poser, bruk solide poser og knyt dem ordentlig. Flytende avfall skal ikke kastes i sjakten.
Papp og papiravfall skal kastes i papircontainerne.
NB! Husk matavfall i grønne poser, husk to knuter på posen.
Glass og metall skal leveres i egne containere.

Digital TV
Borettslaget er knyttet opp mot Telia. Ønsker du andre kanalpakker, evt. en opptaks boks, kan dette ordnes ved å kontakte Telia

Parkeringsplasser
Det finnes totalt 114 parkeringsplasser inntil blokken. Dette er faste plasser som det betales ekstra leie for av leietakeren. Disse plassene følger ikke leiligheten ved salg. Beboer kan bruke motorvarmer, men ikke kupévarmer. Fungerer ikke strømuttaket, ta kontakt med Styret.

Da det ikke er så mange gjesteparkeringsplasser i borettslaget anbefaler vi at disse ikke benyttes til oppbevaring/lagringsplass for biler, hengere etc.

Trappeoppgang / postgang
Det er kun barnevogn og rullator som kan plasseres under trappeoppgang og i postgang. Sykler skal plasseres i sykkelbodene, ikke under trappen!
I noen oppganger er det problemer med oppsamling av reklame. Reklamemateriell skal ikke oppbevares/kastes her, men kastes i papircontainerne eller tas med opp i leiligheten. Mengder av papir er en brannfelle!

Bod og utleie av bod
Det er knyttet tre boder til hver leilighet i tillegg til felles boder. I tillegg til dette finnes det sykkelboder og andre oppbevaringsrom. Er du usikker på hvilke boder som tilhører din leilighet, kan du kontakte styret.

Styret har også frigjort noen større boder for utleie. Dette betyr at du kan leie en bod i en kortere periode for oppbevaring av diverse.
Vi har to boder i kjelleren, en liten og en stor, (oppg. 48 og 82) og vi har to oppbevaringsrom i 1. etasje. (oppg. 64 og 76). Spørsmål om pris og hvilke boder som er ledige kan rettes styret. Den maksimale leietiden er satt til 3 måneder, leietid utover dette skal forhandles med styret.

Trappevask
Trappevask av oppganger er satt bort. Dette betyr at ingen av beboerne har plikt til å vaske trapp eller andre fellesarealer. Har du klager på vasken kan du henvende deg til styret.
Hund og oppussing av leilighet kan medføre at trappene blir ekstra tilsmusset, vennligst ta ansvar for dette selv og rydd opp.

Tette avløp
Ved tette avløp på kjøkken eller baderom anbefales det å benytte Jif avløpsåpner eller klorin. Forsøk også å skru av og rense vannlåsen under utslagsvasken. Det anbefales ikke å bruke Plumbo eller tilsvarende produkter, da disse kan hardne rørene og gjøre forholdene verre enn de var.
Om forholdene ikke bedrer seg kontakt rørlegger for videre hjelp.

Det anbefales at du hver måned renser sluk(ene) du har på badet. Dette gjør at vannet renner lettere og at det ikke blir vond lukt i leiligheten.


Alle beboere er selv ansvarlig for innvendige rør i leiligheten og det anbefales å stake rørene 1 – 2 ganger pr år.

Nye sluk på badet
Om du ønsker å rehabilitere badet ditt kan du kontakte styret med hensyn til skifte av sluk.

Navn på ringeklokker og postkasser
Du kan få endret navn på ringeklokken din ved å henvende deg skriftlig til styret.
Navneskilt til postkassen kan du bestille på postkontoret. oppgang 56 eller send oss en e-post: styret@kastelletbrl.no

Vaskeriene
Kastellet borettslag har 6 gratis vaskerier i blokken. Tilbakemelding fra mange beboere er at ikke alle rydder/vasker etter seg. Alle som bruker vaskeriet har ansvar for at det er rent og ryddig etter bruk. Er søppelposen full, så er det lov å kaste denne og sette i ny pose. Da vi også har en del allergikere i blokka, skal husdyr aldri oppholde seg i vaskeriene.
Vaskeriene er kun for borettslagets beboere, vasketid kan ikke leies ut til andre!

Ventilasjon i leilighetene
Det er viktig med god ventilasjon og lufting av leilighetene. Dette vil være med på å forhindre fukt, soppdannelse, råtne vinduer og lignende.
Det er ikke lov å installere elektriske vifter på bad og på kjøkken kun avtrekksvifte med kullfilter ikke tilkoblet luftekanal. 
Problemer med nøkkel, lås eller porttelefon
Har du problemer med nøkkel, lås eller porttelefon skal du henvende deg til styret. Om du trenger ny nøkkel må nøkkelnummer og leilighetsnummer sendes styret. Dette må vi ha før vi bestiller ny nøkkel.


Oppslagstavlen
På oppslagstavlen i postgangen henger det en liste over når styret avholder styremøter og hvem som har ansvar for hva i blokka. I forkant av hvert møte er det spørrehalvtime hvor det er mulig å stille spørsmål til styret.



E-post og nettsted
Styret har opprettet et eget nettsted for Kastellet borettslag: kastelletbrl.no
Siden skal brukes som informasjonsportal i tillegg til infoskrivene som kommer årlig. For pålogging til denne siden kan du ta kontakt med boalliansen.

Styret har e-postadresse som kan benyttes til alt av spørsmål og henvendelser: styret@kastelletbrl.no.

Tilbakemeldinger til Styret
Har du tilbakemeldinger eller saker du brenner for, ta skriftlig kontakt med oss. Vi er åpne for ideer og ønsker å høre fra deg som beboer.

Saker og klager
Alle saker og klager som skal behandles av styret må foreligge skriftlig. Husk å få med telefonnummer som vi kan nå deg på om vi behøver å ta kontakt.

Hilsen
Styret
 

Fordelsprogram for beboereLes mer

Her er vi

General Laakes vei 56
2010 Strømmen